Udrustning til turen

Ethvert skib skal være udrustet og bemandet forsvarligt. Det er førerens ansvar, at skibet er udrustet forsvarligt i forhold til, hvilke farvande man skal sejle i. Samtidig skal skibet være tilstrækkeligt bemandet. Der skal være besætning nok til at håndtere skibet under alle forhold. Besætningen skal også være uddannet og trænet.


Søsportens Sikkerhedsråd anbefaler, at man udruster båden efter følgende retningslinier:

Kystnær sejlads

Sejler du inden for 1500 m fra kysten (undtaget Vestkysten), bør du medbringe:

- Årer og åregafler (kun for fartøjer, der med rimelig sandsynlighed kan fremdrives med årer)
- Øsekar eller pumpe
- Redningsveste til alle om bord
- Lydgivere
- Godkendte lanterner
- Vandtæt elektrisk lygte
- Redningskrans
- Anker og -grej, der passer til bådens størrelse
- Førstehjælpskasse
- 2 røde nødblus
- 2 orange røgblus
- Lækpropper
- Pulverslukker (2 stk. hvis du har en motorbåd)
- Kompas
- Frigørelsesværktøj (wiresaks eller lignende)

Fri af kysten

Sejler du i den østlige del af Nordsøen, indre danske farvande eller Østersøen, bør du medbringe:

- Årer og åregafler (kun for fartøjer, der med rimelig sandsynlighed kan fremdrives med årer)
- Øsekar eller pumpe
- Redningsveste til alle om bord
- Lydgivere
- Godkendte lanterner
- Vandtæt elektrisk lygte
- Redningskrans
- Anker og -grej, der passer til bådens størrelse
- Førstehjælpskasse
- 2 røde nødraketter
- 2 røde nødblus
- 2 orange røgblus
- Lækpropper
- Pulverslukker (2 stk. hvis du har en motorbåd)
- Redningsflåde
- Kastering med line
- Kompas
- Radarreflektor
- Søkort
- Ankerkugle
- Livliner
- Værktøjskasse
- Instruktionsbøger
- Radiomodtager
- Frigørelsesværktøj (wiresaks eller lignende)

Åbent hav

Sejler du i rum sø, bør du medbringe:

- Årer og åregafler (kun for fartøjer, der med rimelig sandsynlighed kan fremdrives med årer)
- Øsekar eller pumpe
- Redningsveste til alle om bord
- Lydgivere
- Godkendte lanterner
- Vandtæt elektrisk lygte
- Redningskrans
- Anker og -grej, der passer til bådens størrelse
- Førstehjælpskasse
- 4 røde nødraketter
- 4 røde nødblus
- 2 orange røgblus
- Lækpropper
- Pulverslukker (2 stk. hvis du har en motorbåd)
- Redningsflåde
- Kastering med line
- Kompas
- Radarreflektor
- Søkort
- Ankerkugle
- Livliner
- Værktøjskasse
- Instruktionsbøger
- Radiomodtager
- Ekkolod
- Log
- Kikkert
- Barometer
- GPS
- Fyrfortegnelser
- Drivanker
- Lægemidler
- Frigørelsesværktøj (wiresaks eller lignende)

 

Beklædning - trelagsprincippet

På havet bliver din krop kølet af luft, vand og vind. Et fald på bare 1-2 grader i legemstemperaturen kan nedsætte din hjernefunktion - og evnen til at træffe sikre beslutninger. Koldt vand afkøler din krop 25 gange mere end kold luft, og forskellen mellem din kropstemperatur og vandets temperatur herhjemme er over 20 grader. Den bedste måde, du kan sikre dig mod afkøling, er at klæde dig på efter trelagsprincippet:

1. lag - fjerner fugt fra kroppen
Inderst skal du have en superundertrøje eller svedundertrøje. Det er en tætsiddende, tynd bluse af kunststof, der har en stor fordampningsoverflade, som leder sveden væk fra huden.

2. lag - isolerer mod kulde udefra
Det mellemste lag er et isoleringslag - du kan fx bruge en uld- eller fleecetrøje. Mellemlaget skaber et stillestående luftlag, der varmes op, hvis du bevæger dig. Fordelen ved uld og fleece er, at det i sig selv er luftigt og derfor også føles varmt, hvis det bliver vådt.

3. lag - skærmer mod regn og blæst
Yderst skal du have et skærmlag. Det kan være en sejlerjakke eller heldragt, der kan modstå vand og blæst. Det er vigtigt, at stoffet ikke er 100 % tæt, for sveden skal kunne trænge gennem stoffet, så det ikke hober sig op og gør isoleringslaget fugtigt. Ultimativt - men dyrt - er jakker af materialet Gore-tex.

Søfartsstyrelsen