GOLD CUP I MARSTRAND

Et af året højdepunkter i Bluenose`s kapsejladskalender er deltagelsen i Gold Cup (tidligere VM). Der er konkurrence med høj intensitet, og vi bliver presset maksimalt. Så er vi lige pludselig ikke ”verdensmestre” mere.

Årets begivenhed var blevet en del af den sagnomspundne Marstrands Regatta og skulle finde sted den sidste uge af juli. Efter sidste års uheldige exit i Kiel (med hul i båden) var vi rigtig opsatte på at vise at vi godt kan bide skeer med ”de store” i klassen og i hvert fald true dem lidt.

Besætningen bestod i år af mig selv  Kim, som skipper. Så havde vi Peter Brøker på storskøde og taktik, Mikkel Friis-Møller på genua og spiler trim, Thorkild Christensen på genua og fald, Mona Henriksen på fald og endelig Christian Klimt-Møllenbach på fordæk.

Vi brugte første weekend i juli til at træne med 5 timer på vandet begge dage. Vi var rigtig heldige at vinden varierede fra 3 til 13 m/s, så vi fik prøvet rigtig mange forhold. Der blev lavet flere spilermanøvrer end mange andre når på en hel sæson, og vi syntes selv vi kunne det til ug.

Men der manglede en ting, nemlig nogle at træne med/mod, så vi blev presset i manøvrerne. Inden vi skulle af sted kom båden også en tur på land og blev vasket i bunden. Der blev samtidig afsløret nogle skader på kølen fra en grundstødning midt i Bogense havn. Det blev fikset og Bluenose var fit for fight.

Endelig kom dagen, hvor alt var pakket, og vi kunne sætte kursen mod nord. Der er næsten 140 sm til Marstrand, så det kan klares på et par lange dage med et stop på Anholt, og det var lige hvad vi gjorde.

Vi havde perfekte forhold om søndagen og var nået godt nordpå. Derfor tog vi de sidste 20 sm indenskærs i et fantastisk smukt farvand. Hele mandagen gik med at få os etableret på campingplads, ”målt” båden ind og ellers tømme den for alt overflødig vægt. Mona og jeg skulle videre på ferie, så der var meget ”unødigt” ombord. Vi havde håbet at kunne komme ud og træne lidt med nogle andre, men der var ingen der var klar.

Tirsdag var der et såkaldt Tune-Up race, hvor dommerne får prøvet banelængde med mere, og hvor sejlerne kan få prøvet banen. Vi tog ud i god tid for at tjekke baneområdet for strøm, og da der var ret frisk vind, skulle vi vælge mellem fok og genua. Vi kunne konstatere en del modstrøm, men vurderede den var rimelig ens over hele banen måske lidt svagere ved de yderste skær. Vi valgte at sejle med genua, da det er vores lidt svage side i frisk vind, og vi derfor gerne ville have mere træning.

Resultat:

1 GER 408 IMMAC X Christian Soyka 35.0
2 GER 446 Team Xive Martin Christiansen 43.0
3 DEN 517 Mille Kim Rasmussen 57.0
4 DEN 573 Niller Jens Haldager 74.0
5 GER 108 fiefdeeler Christian Schoenrock 76.0
6 DEN 577 X-Cafe Allan Hansen 88.0
7 DEN 512 Bluenose Kim Henriksen 91.0
8 GER 535 Newport Storm Jan-Hendrik Franzen 101.0
9 SWE 532 eXilia.se Carl Johan Pihlgren 103.0
10 GER 3558 BuxtUt Tim Koeppe 107.0
11 DEN 598 Xelux Finn Heiden 108.0
12 GER 594 ex&hopp Michael Schulz 121.0
13 SWE 22 Stino Patrik Persson 128.0
14 DEN 98 X-Tacy Kim Koch Fogde 130.0
15 FIN 7850 Vinca Mikko Hentinen 135.0
24 SWE 372 Modesty Blaise Magnus Wallmander 227.0
25 NOR 551 AQUILA II Nicolas Small 272.0
26 NOR 59 AQUILA III Aslak Mjøset Bogen 277.0

Vi fik en rimelig start og sammen med de regerende danmarksmestre gik vi til styrbord. Det viste sig at være en stor fejl vi rundede som nogle af de sidste blandt de 26 både.

På andet opkryds valgte vi inderbanen = bagbord side, og den viste sig meget bedre, da vi tog fem både. Ikke verdens bedste optakt, men dog nogle opløftende momenter. Efter sejladsen snakkede vi med en af de danske favoritter (som vandt optakten) og fik at vide, at lokale havde fortalt dem, at der var strømlæ under Marstrand.

Onsdag var vejret virkeligt smukt, solen skinnede fra en næsten skyfri himmel og det blæste 4-6 m/s, lige noget af vores ønskevejr.

Vi lagde ud med en dårlig start, men fik hurtig slået os fri og kom over mod den bagbord side. Vores højde og fart var rimelig god, der manglede måske lidt i forhold til de allerbedste. Vi kom rigtig godt med og fik en 6-plads, stor tilfredshed.
Mellem sejladserne fortalt de over VHF, at vi ikke måtte komme mellem jurybåd og noget andet (som vi ikke forstod).

Denne gang fik vi en god start og førte ud på bagbord side. Da vi vendte lidt under layline var vi på en klar førsteplads, men pludselig så vi hvad det var advarslen omhandlede. Lige imod os kom jurybåden med en coaster i halen og vi var nød til at falde meget af for ikke at blive sejlet ned. Denne ”luffeduel” kostede nogle placeringer og vi rundede som 4 og endte som 6.

Til dagens sidste sejlads var vinden blevet lettere og mere springende og vi fandt ikke helt løsningen på det, så det blev til en 14. plads. Efter dag et lå vi på en delt 6 plads (der var mange der havde en tyvstart hængende), så det var vi tilfredse med.

Torsdag var det også rigtigt fint vejr, med omkring 4 m/s og desværre noget mere sø end vi er vant til.
Vi havde svært ved at holde rigtig fart i båden i de første to sejladser, ikke mindst på læns havde vi svært ved at finde det rigtige spor. Det var vægtningen mellem medstrøm og lidt mere vind, vi ikke var så gode til at ramme rigtig.

Vi lavede en 11. og en 15. plads i de to første. Vi ændrede lidt mere på vores trim og så fik vi lidt mere fart, samtidig sejlede vi lidt mere konservativt på læns og pludselig var vi 5. Det kostede lidt på det samlede, vi var røget ned som 9 men der var mange der lå meget ens.

Fredag fortsatte med godt vejr, og vi var optimistiske efter torsdagens sidste sejlads. Vi havde rigtig godt fart på kryds og stadig lidt problemer på læns, men vi lavede en super serie med en 5., 3. og 5. plads som dagens udbytte. Da der var meget elevator sejlads var vi nu rykket op som 5, og da der var en af dem foran der blev disket på stævnets eneste protest lå vi 4.

Det bedste var, at vi nu havde prøvet at være foran alle af deltagerne på skift også den senere vinder. Vi var meget tilfredse, men måske også lidt trætte efter så mange dage med intense sejladser.

Lørdagen bød på 3 sejladser så meget kunne ændres endnu. Vejrmeldingen havde egentlig lovet meget lidt vind, og vi troede ikke rigtig på at der ville blive nogle sejladser. Det viste sig faktisk, at der var en 4-8 m/s, dog fra en anden retning. Om det var lidt mere vind eller træthed der gjorde det er svært at sige, men vi var ikke så gode i finalen. Vi syntes, at vi havde problemer med højde og havde ikke rigtig en løsning på det.

Og alligevel så var der tidspunkter, hvor vi lå fint, men pludselig var vi røget lidt ned i feltet. Vi havde blandt andet et langt ben, hvor vi lå i dragrace med den senere vinder og fulgte ham. Det skal dog også siges, at det var meget tæt, så en lille fejl, og der var nemt tabt 5 placeringer. Nå, men det blev til en 9., 12. og 20. plads og med disse placeringer endte vi på en samlet 7. plads

Vi var lidt skuffede, da vi kom ind, men med det hele lidt på afstand er vi rigtig godt tilfredse med resultatet. Vi kan se, at der stadig er situationer, hvor vi ikke kender båden godt nok endnu. Måske trænger vi også til et nyt storsejl. Det er fra 2005 og ingen af top bådene har sejl, der er mere end 1 sæson gamle.

Vi ser frem til næste års stævne, der bliver på Øresund, så vi håber på endnu flere deltagere.